prijavi se
< Nazad
20.12.2017

Code je više od imena, to nam je misija

Razgovarali smo sa Milicom Rajčić, menadžerom projekta. Po struci informatičar, po vokaciji Business Developer, Milica je u najvećoj meri zaslužna za koncept IT specijalizacija i izbor predavača Code Centra.

 

CC: Kako je Centar dobio ime? U vremenu u kom se, čak i kod najvećih brendova, dobro kotiraju i rogobatna i čudna imena, naziv Code može da deluje „umiveno“, skoro konzervativno.

 

MR: Code je ime koje ima dvostruko značenje. Hteli smo da veza sa programerskim kodom bude očigledna, mada smo mogli da je izrazimo i drugim rečima. Ali „code“ znači i kodeks. Nas povezuje etički princip od kog tim Centra ne odstupa. Za taj dvoslojni smisao nema bolje reči. Nazivom Code šaljemo i sebi i drugima jasnu poruku.

 

To je trajno obećanje: da se svako u timu apsolutno maksimalno zalaže, da predavači razumljivo i potpuno prenose znanja polaznicima, da se posvećujemo pojedinačno svakom polazniku, da im obezbeđujemo vrhunske uslove i stavljamo na raspolaganje sve resurse koje možemo da bi oni stekli znanja i preko neophodnog nivoa i da bi tako i ukupan uspeh Centra bio što veći. Ali i da tako, kroz takav naš pristup, polaznici nauče šta se redovno očekuje od članova jednog posvećenog tima. Jer i oni će u takvim uslovima sutra raditi. Zato je taj naziv više od puke informacije; to nam je misija.

 

CC: Prvi ciklus obuka nije još završen, a Code centar uvodi nove teme kurseva i nove nivoe specijalizacija. Možeš li da objasniš cilj tih novina?

 

MR: Prvi ciklus obuka je bio ono što se kod startapa zove „minimal viable product“ – najuži paket koji može samostalno da se dokaže na tržištu. To smo ostvarili i sad možemo da širimo koncept. A koncept je od prvog dana da, kroz Code centar, svakodnevno iskustvo sa projekata koje radimo u Comtrade-u pretočimo u one programerske profile koji su kompanijama najpotrebniji. A šta je na tržištu deficitarno – to se najbolje vidi kroz oglase za posao.

 

Tako da sada spremamo i obuke za naprednije stručne profile (Senior Programmer), kao i profile gde kodiranje ima nešto manju ulogu, ali je tehnologija i dalje u središtu pažnje. To su Digitalni marketing i Poslovna analitika. Cilj je nepromenjen – da naša aktuelna znanja iz inovativnih i uspešnih projekata koje radimo za klijente širom sveta prenesemo našim ljudima voljnim da se osposobe za takve poslove koji će biti sve traženiji. To su oglasi koje i Comtrade periodično objavljuje, jer čim se popune takva radna mesta, ubrzo iskrsne potreba za dodatnim izvršiocima.

 

CC: Koliko je teško razjasniti te nijanse? Mediji su zasuti reklamama za programe obuka prilagođene svima – i onima koji imaju određeno predznanje i iskustvo, ali i apsolutnim početnicima koji kreću od nule. Koliko su te poruke realne?

 

MR: Mogli bismo i mi da izvikujemo nešto tako privlačno, na šta će svako da se odazove. Samo dođite, nudimo elastičnu nastavu, univerzalni program za sve ukuse. Brzo bi nastali redovi ispred Centra, jer bi svako čuo samo ono što želi da čuje.

 

Ali mi ne jurimo masovni odziv, jer to nije u interesu ni Centra, ni polaznika, ni predavača. Naš prvi ciklus je bio posvećen samo specijalizacijama za juniorske pozicije i to smo jasno naglasili. Primali smo i početnike, pod ugovornom obavezom da prethodno savladaju uvodni program, kako ne bi gubili korak kad počne nastava. Nismo krili da su predavanja intenzivna i da samo ozbiljnom radom može da se postigne uspeh.

 

Obuke za seniorske profile, koje dodajemo u drugom ciklusu, su još za stepen zahtevnije. Takav je i programerski posao – zahtevan. Ima i mnogo lakših zanimanja, gde je odgovornost relativna ili neodrediva. Kod programiranja nema margine. Aplikacija ili radi ili ne radi i neko je uvek direktno odgovoran za to. Ko dobro savlada obuku, znaće kako da otkloni problem.

 

Nema svrhe da “štancamo” sertifikate kako bismo delovali efektno, a da polaznike posle ne možemo da iskoristimo za posao, ni mi, ni naši poslovni partneri. To ne bismo smatrali uspehom, nego promašajem.

 

CC: Zašto specijalizacije u Code centru traju 4 meseca? Većina konkurentskih obuka traje ili kraće ili duže.

 

MR: Da, ima škola koje nude apsolutno nedovoljan broj časova, ali i onih koje obavezuju polaznike da uče skoro godinu dana, jer navodno, za nekoliko meseci ne mogu da steknu neophodno znanje za ulazak u IT svet.

 

Pre jedne decenije, niste mogli ni bez četiri godine studija da uđete u bilo koju IT struku. Ali i to se promenilo. Danas tehnologija napreduje tako brzo, da za mnoge profile više nema prilike da studirate ili završavate dugotrajne prekvalifikacije. Često ne vredi sedeti u klupi mesecima ili godinama da biste sakupili i zatim uramili diplomu ili pregršt sertifikata. Za to vreme se tehnologija već promeni i to školsko znanje ne bude dovoljno primenjivo. Danas treba veoma brzo naučiti suštinu, a posle kroz praksu i rad stalno osvežavati i razvijati stečene veštine.

 

CC: Od prvog dana Code centar naglašava mentorski pristup u radu sa polaznicima, što privlači veliku pažnju. Sad se to odjednom vidi i u ponudama drugih škola. Kako objašnjavate zainteresovanima šta taj pristup tačno podrazumeva?

 

MR: U polazu smo se odlučili za mentorski rad i da dve trećine vremena u nastavi posvetimo praktičnim vežbama, koliko god to bio teži put. To u praksi znači manje grupe, više vremena i prilika za predavače da proprate individualno razumevanje i savladavanje materije kod svakog polaznika. To više liči na rad u majstorskim radionicama, nego u fabrikama. Ne prate svi nastavu jednako, pa je bitno da se predavanja i vežbe prilagođavaju pojedincima tokom trajanja obuka.

 

Jer, šta nam je cilj? Stvarno osposobljeni programeri. Ne masovna proizvodnja diploma. Hoćemo da prenesemo naša znanja što neposrednije, što potpunije, da osposobimo kvalitetne i pouzdane programere. Nastojimo da stvorimo uslove da mnogi mogu da se uhvate u koštac sa promenama koje nam svima donosi razvoj tehnologije. Jer vrtoglavo rastu potrebe domaće i svetske privrede za IT kadrovima. Ali za pouzdanim IT kadrovima — ne solidno orijentisanim, a nesamostalnim kadrovima.

 

CC: Ceo tim je u neposrednom kontaktu sa zainteresovanima, preko društvenih mreža, telefonom i uživo. Šta su njihova najčešća pitanja?

 

MR: Najviše zanimanja ima za praksu u Comtrade-u, što je razumljivo. Zatim, naravno, za uslove plaćanja, a i za sve dodatne prednosti. Mnogi su sumnjičavi, jer ne upisuju prekvalifikacije prvi put. Poneko je i razočaran olakim obećanjima ili iskustvima sa drugim školama. Kod mnogih škola u sferi neformalnog obrazovanja popularna je ta tvrdnja o sticanju veština “koje ćete unovčiti veoma brzo i lako”. Ali malo je škola preko kojih te veštine stvarno mogu da se unovče. Do naplate naučenog je dug put, po završetku obuke nije kraj procesa, već ta potraga tek počinje i neretko su polaznici u traženju prilika za posao prepušteni sami sebi. Mi smo suprotan primer – centar smo pokrenuli upravo iz stalne potrebe za novim programerima.

 

Za sve polaznike Code centra koji sa uspehom prođu završnu proveru znanja obezbeđujemo relevantnu praksu. Najbolji među njima će vremenom izboriti i radni angažman, konkretne ponude za posao, jer su Comtrade-u i partnerskim kompanijama uvek potrebni pouzdani programeri. Ipak, to zavisi od mnogo faktora, ne samo od znanja i programerskih veština.  Traže se i neke druge odlike – timski rad, istrajnost, inicijativa. Tako je u svakoj svetskoj kompaniji, tako je kod naših renomiranih partnera u zemlji i svetu, tako je i u Comtrade-u. Ne ide preko noći, nije zagarantovano, ali savladavanje aktuelnih veština programiranja jeste potencijalno najbolji put do dobrog posla i to čak i na inovativnim, suštinski značajnim projektima koje Comtrade radi za klijente širom sveta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *